onsdag 24 februari 2010

Kraven får konsekvenser.

Det är motionstider i organisationen. Medlemmarna, föreningarna, förbundsstyrelsen, alla funderar på vilken organisation vi vill ha. Och idéerna är många. Några kommer troligtvis förbundsstyrelsen att hålla med och föreslå årsmötet att besluta om, andra tror man inte har den bästa lösningen. Tyvärr är det ganska vanligt att vi glömmer vad som beslutats tidigare och vart vi då menade att vi var på väg.

För en organisation finns ett antal olösliga dilemman och jag tror att vi är mitt i att inse att vi är fast i ett par av dessa dilemman. Ett är professionalitet och eget initiativ, å ena sidan vill man ha en organisation med snygga enhetliga dokument, ha utbildade marknadsförare och göra strategiska val. Man vill ha kvalitetssäkrade verksamheter med lathundar för rekrytering, regler, rutiner, uppföljning och utvärdering. Man vill ha ryggen fri så att ingen kan ifrågasätta vad man tycker i någon fråga, hur vi hanterar vissa problem eller hur vi ställer oss till olika saker i samhället. Samtidigt vill vi ha en organisation som låter medlemmarna tänka själva, få göra det de vill, få pröva sig fram och misslyckas och göra om. Vi vill ha en organisation som inte blir tyngd av regler och bestämmelser utan som känns mera som att sunt förnuft och magkänsla är det som behövs.

Ett annat är hur vi ska hantera synlighet, media och marknadsföring strategiskt. Det finns en önskan om att synas mer i media, genom debattartiklar, tv soffor, reklam i tv, radio och på stan. Samtidigt är vi kritiska till hur media hanterar de frågor vi är intresserade av. Vi tycker inte det är ok att man avkrävs enkla 10-sekunders-åsikter om jättestora och jättesvåra frågor eller tvingas förenkla sitt budskap så att det passar media istället för vår ideologi

Det är inte fråga om att välja det ena eller andra i en frivilligorganisation, det handlar om balansgångar. Vi måste ha snabba beslutsgångar för att kunna bemöta saker som händer i omvärlden, det kräver att vi inte tar in allas åsikter utan låter några tycka åt alla. Vi måste välja hur vår marknadsföringsbudget skall se ut, professionalitet eller lokala initiativ?`

Och vi har diskuterat frågorna förut. Kanske har vi tagit ett beslut, kanske finns en strategi. Risken finns att vi blir så ivriga att lösa problem så att vi missar att vi redan håller på med en lösning fast på ett annat sätt. Vi måste hitta något sätt att förmedla de vägval vi gjort tidigare, inte för att hindra att de ändras med att göra oss medvetna om när vi gör det.

Vi måste släppa tankarna på vad vi borde göra som organisation, vad vi tror att andra kräver av oss för att bli medlemmar, för det är inte ens säkert att professionalitet ger kvalitet, att marknadsföring ger synlighet. Vi måste göra det som känns rätt för oss. Prata om hur vi vill ha det. Vi måste låta bli att anklaga varandra för att inte ta problemen på allvar eller tro att andra inte gör vad de kan. Vi måste våga sätta en egen agenda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar